Image not available
Image is not available

Fysioterapiaa sydämellä.

Kokonaisvaltaista fysioterapiaa Vaasassa

FysioClinic Vaasa tarjoaa fysioterapiaa Vaasassa osoitteessa Vaasanpuistikko 17. Klinikka on perustettu vuonna 2010. Yrittäjänä toimii Teresa Mukari, laillistettu fysioterapeutti vuodesta 2007.

Teresa Mukari hoitaa tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia huomioiden asiakkaan kokonaisuutena. Lisätietoa terapeutista ja ammatillisista lisäkoulutuksista voit lukea kohdasta henkilöesittely.

Ota yhteyttä

Ajanvaraus:

Sähköposti:
info@fysioclinicvaasa.fi

Ota yhteyttä

FysioClinic Vaasa kartalla

Vaasanpuistikko 17, 8. kerros. (Tornikeskus / Black Jack)

Hoitomenetelmät

Fysioterapiassa käytetään seuraavia hoitomenetelmiä. Voit lukea lisää menetelmistä kohdasta hoitomenetelmät.

Faskiamanipulaatio Stecco I-III

Faskiamanipulaatio on yksi fysioterapian menetelmistä. Se perustuu italialaisen fysioterapeutin Luigi Steccon kehittämään käsittelymenetelmään, jossa hoidetaan kehon syvää ja pinnallista sidekudosjärjestelmää. Lihaskalvot eli faskiat toimivat kehon tukiverkkona ja ovat osallisina mm. liikkeen ja kehon hallinnassa, voimantuotossa ja voiman välityksessä. Leikkauksien, onnettomuuksien, tulehdusten tai ylirasituksen vuoksi syntyvät häiriöt voivat aiheuttaa kipua, liikerajoituksia ja hermotoiminnallisia häiriöitä. Perusteellisen potilashaastattelun, liiketestien ja palpaation jälkeen voidaan paikantaa toimintahäiriön aiheuttaja ja manipulaatiolla vapauttaa kiinnittynyt sidekudos.

Purentaelimistön fysioterapia (TMD)

Purentaelimistön toimintahäiriöt kehittyvät usein monen ongelman yhteisvaikutuksena. Oireita voi esiintyä mm. niska- hartiaseudulla, hampaissa, kielessä, korvassa ja kasvoissa. Lihassärky, hammassärky, päänsärky, nielemisvaikeudet ja leukojen liikejäykkyys ovat myös yleisiä. Fysioterapeutti yrittää löytää oireen alkulähteen, joka voi olla melko kaukana oirehtivasta kohdasta. Fysioterapian eri menetelmiä ja sopivia harjoitteita sekä yhteistyötä hammaslääkärin kanssa käyttäen häiriöt ovat yleensä korjattavissa. Lääkärin lähetteellä määrätty fysioterapia kuuluu KELA-korvausten piiriin.

Kinetic Control (KC)

Kinetic Control on yksi fysioterapian suuntauksista. Sen perusajatuksena on liikkeen hallitseminen mahdollistaakseen siten syvien ja pinnallisten lihasten tasapainoisen työskentelyn. Hallitsematon tai liiallinen liike aiheuttaa kipua siellä, missä osassa kehoa joudutaan työskentelemään liian voimakkaasti tai taukoamatta. Fysioterapiassa yritetään ensin selvittää toimintahäiriön ensisijainen aiheuttaja, hallinnan puutteesta kärsivä yksikkö. Apuna käytetään asiakkaan haastattelua, liiketestausta ja palpaatiota (käsin tunnistelua). Usein taustalta löytyy syvien lihasten viivästynyttä aktiviteettiä ja pinnallisten lihasten yliaktiivisuutta. Korjaavassa harjoittelussa liikkeet tehdään ja kohdistetaan hyvin tarkasti. Harjoitteet ovat testattuja, yksinkertaisia ja helposti kotonakin tehtäviä. Ne on myös liikettävissä kuntosaliharjoitteluun. Harjoitteiden tavoitteena on palauttaa liikkeen normaali kontrollijärjestelmä. Menetelmä soveltuu erityisesti henkilöille, joilla on riittävässä määrin nivelliikkuvuutta jäljellä. Heillä kehon hallinnan kehittyminen voi parhaimmillaan laukaista laaja-alaisiakin tuki- ja liikuntaelinten toimintahäiriöitä ja kipuja.

Craniosacraaliterapia / Upledger (CST)

Craniosacraaliterapia on osteopatiaan pohjautuva hoitomenetelmä, jossa avustetaan kehoa korjaamaan itse itsensä löytämällä tasapaino ja rentous. Hoito tasapainottaa keskus- ja autonomisen hermoston toimintaa, joten siitä voi saada apua sekä fyysisissä että henkisissä toimintahäiriöissäa, kuten migreenissä, niska- ja selkäkivuissa, fibromyalgiassa, hermosto-oireissa, stressioireyhtymässä ja ärtyneen suoliston oireyhtymässä. Hoito tehdään hyvin kevyin ottein, eikä siinä manipuloida asiakasta. Terapeutti pitää käsiään eri puolilla kehoa vapauttaakseen jännitteitä craniosacraalisysteemistä. Asiakasta tuetaan, fysioterapeuttisessa tutkimisessa esille tulleissa toimintähäiriöissä, tasapainottamaan kehoaan turvallisesti ja miellyttävästi makuu-asennossa. Hoito tehdään vaatteet päällä. Hoidon myötä voit saavuttaa valtavan rentouden tunteen ja päästä kontaktiin syvemmän olemuksesi kanssa. Löydät itsestäsi uusia puolia ja kommunikoit kehosi kanssa hoidon jälkeenkin paremmin. Kehossamme on valtavasti tietoa ja keinoja tasapainottaa itse itseään. Kokeile ja ihastu ja saa apua kipuihin samalla.

McKenzie (MDT)

Mekaaninen diagnosointi ja terapia (MDT) on uusiseelantilaisen fysioterapeutti Robin McKenzien jo 1960-luvulla aloittama fysioterapian hoitomenetelmä, jolla pääasiassa hoidetaan välilevyongelmista johtuvia toimintahäiriöitä ja kipuja. Toistetuilla liikkeillä tai ylläpidetyillä asennoilla, jotka on valittu haastattelun ja tutkimisen pohjalta, arvioidaan välilevyn kuntoa ja mahdollisen pullistuman asentoa ja suuruutta. Asiakasta neuvotaan tekemään rankaan kohdistuvaa liikettä, mikä pienentää välilevyssä ilmenevää toimintahäiriötä. Asiakkalle annetun harjoitteen lisäksi käytetään tarvittaessa terapeutin tekniikoita sekä yhdistellään muita menetelmiä optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.

Mulligan konsepti

Hoidon tarkoitus on liikkuvuuden lisääminen rangassa ja nivelissä sekä kivun ja toimintarajoituksen poistaminen. Hoitoalueena on koko keho pikkunivelistä suurimpiin niveliin ja selkärankaan. Brian Mulliganin kehittämä mobilisaatiomenetelmä, johon yhdistetään asiakkaan itse tekemä liike.